Ahad, 14 Februari 2016

Serangan Jantung

BACALAH !! 80% DARI SERANGAN JANTUNG TERNYATA BOLEH DICEGAH APABILA ANDA MENGETAHUI 5 PERKARA INI ((SHAREKAN))


The American Heart Association mengeluarkan statistik penyakit jantung setiap tahun (1) menyumbang penyakit jantung kira-kira 1/3 daripada jumlah kematian di seluruh dunia. Di Amerika sahaja satu kematian dari ini setiap 40 saat.



Berbagai penyakit jantung mendakwa lebih dari 17 juta nyawa dari seluruh dunia tahun lalu. laporan itu menganggarkan pada tahun 2030 mereka akan mendakwa 23.600.000 nyawa setahun.
5 Perubahan Gaya Hidup Untuk Mencegah Serangan Jantung
Salah satu kajian yang dilakukan di Karolinska Institute mendapati bahawa membangunkan lima kebiasaan sihat berikut boleh menghalang hampir 80 peratus daripada serangan jantung pertama kali pada lelaki (2):
Diet sihat
Menjadi aktif secara fizikal (berjalan / berbasikal ≥40 minit / hari dan bersenam ≥1 h / minggu)
Lingkar pinggang yang sihat (lingkar pinggang <95 cm atau 37.4 inci)
Pengambilan alkohol sederhana (10 hingga 30 g / hari)
Larangan Merokok
“Hal ini tidak menghairankan bahawa pilihan gaya hidup sihat akan mengakibatkan penurunan serangan jantung,” kata Agneta Akesson, penyelidik utama kajian tersebut. “Apa yang mengejutkan adalah bagaimana drastik risiko turun kerana faktor-faktor ini.”
Aktiviti fizikal adalah kunci
AHA telah menyatakan bahawa hidup menetap tidak hanya mendorong risiko penyakit kardiovaskular, tetapi itu adalah risiko yang boleh dielakkan di hampir semua situasi (3).
Jabatan Penyakit Jantung di Ochsner Medical Center di New Orleans meneliti hasil dari menggunakan pemulihan jantung serta aktiviti fizikal tidak hanya kaedah pencegahan sekunder, tetapi sebagai asas.
Kajian menunjukkan lebih daripada kesan kesihatan jantung positif dari aktiviti fizikal.
Latihan terbukti mengurangkan kadar lipid plasma dan indeks obesiti yang benar. Hal ini juga meningkatkan metabolisme glukosa, keradangan berkurang, dan meningkatkan kesihatan psikologi pesakit PJK.
Penyelidikan menunjukkan penurunan 20% menjadi 25% di kepala kematian CV dan morbiditi. Penemuan yang paling penting mungkin adalah fakta bahawa kaedah ini diabaikan dan kurang dimanfaatkan.
Kesimpulannya, laporan itu menyatakan bahawa regimen latihan untuk pesakit jantung tidak perlu ekstrem seperti ini boleh meningkatkan risiko mereka.
Kajian lain menunjukkan bukti bahawa aktiviti fizikal rutin untuk mencegah penyakit kardiovaskular adalah luar biasa (4).
Institut Bioperubatan dan Sains menerbitkan penemuan bahawa latihan menguatkan otot kapasiti fungsional rangka dan menurunkan rintangan. Ini meningkatkan kapasiti pam intrinsik jantung. Ada bukti kuat yang menunjukkan bahawa sukan rutin dapat mengurangi atau bahkan sebahagian mengembalikan disfungsi dalam hati (5).
Merawat Makanan Sebagai Ubat
Kajian tengah-tengah Lyon diperiksa subjek antara usia 50-80 dan sebelumnya telah didiagnosis dengan infarksi miokardium.
Mereka yang ditempatkan pada diet Mediterranean disajikan dengan pengurangan 50% hingga 70% dari gangguan kardiovaskular berulang.
Para saintis memberikan sebahagian besar kredit untuk ini untuk minyak digunakan zaitun konsisten dalam resipi Mediterranean. Organik minyak zaitun memberikan:
Kompaun lipofilik – Melarutkan lemak dan lipid.
A-tokoferol – Vitamin E dengan antioksida kuat.
Komponen fenolik – pengayaan Antioksidan dengan tindakan lipid menghancurkan.
Harta antioksidan – Reverse tekanan oksidatif.
Ciri-ciri anti-radang – Mengurangkan edema dalaman dan luaran.
Mengelakkan Racun Self-menimbulkan
Biro Metabolisme menerbitkan sebuah laporan mengenai kesan dari pelbagai komponen gaya hidup pada penyakit (7).
Hal itu menegaskan bahawa merokok secara signifikan meningkatkan risiko terkena hipertensi; pukulan; gangguan pembuluh darah periferi; dan penyakit arteri koronari.
Hal ini juga dikaitkan dengan endotel keradangan

SUMBER : http://www.syifa.info/
Share on Google Plus

About Aliya Maisarah

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    BLOGGER COMMENT
    FACEBOOK COMMENT

0 comments:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan