Selasa, 16 Februari 2016

Buah Sawa

Beritafresh.com - Tahukah anda dengan buah sawo? buah-buahan yang biasa kita dapati di kampung kampung dan mempunyai rasa manis ini ternyata mengandungi banyak manfaat untuk kesihatan. Tak hanya rasanya yang enak, ternyata buah sawo juga dapat mencegah penyakit mematikan seperti kanser. Selain itu rutin mengambil sawo juga sangat baik untuk kesihatan pencernaan kerana buah ini mengandung zat yang dapat melancarkan pencernaan dan anti sembelit. Tak banyak yang mengetahui manfaat buah sawo ini untuk kesihatan, kebanyakan orang hanya menganggap buah sawo sebagai buah biasa, Namun setelah diteliti kandungan buah sawo sangat tinggi akan kalium dan rendah natrium. Buah sawo juga mempunyai serat semula jadi yang dapat mencegah kanser usus. Buah ini juga disyorkan oleh para doktor untuk para pesakit sembelit atau ambien kerana dapat meredakannya, selain itu bagus juga untuk peredaran darah.

Artikel terkait : Ajaib Buah Ini Mampu Mencegah Kanser dan Penyakit Mematikan Lain-lain


Nah bagi anda yang belum tahu kandungan dan manfaat buah sawo untuk kesihatan, berikut ini beberapa penyakit yang boleh dicegah dengan memakan buah sawo;

Kanser
Buah ini dapat mencegah penyakit kanser kerana mengandungi Vitamin A dan Vitamin C yang cukup tinggi.

Kesihatan Mata
Kerana tinggi akan vitamin A, sawo bahkan dianggap sebagai pengganti lobak merah yang cukup baik untuk kesihatan organ penglihatan

Ubat Anemia
Buah sawo diketahui juga mengandungi Zat Besi yang cukup tinggi, oleh sebab itu memakan buah sawo dapat mengurangkan risiko terkena anemia atau kurang darah.

Anti sembelit
Sawo juga dikenali sebagai buah yang kaya akan serat sehingga mampu memperlancar buang air besar dan terhindar dari penyakit sembelit atau ambien.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan