Isnin, 15 Februari 2016

10 makanan berracun

INILAH A10 MAKANAN SEHRIAN KITA MENGANDUNGI RACUN BERBAHAYA YANG KITA TIDAK PERNAH TAHU. SILA SHARE !!




Makanan merupakan sumber tenaga bagi tubuh. Boleh dibayangkan bila anda tak makan, atau hanya telat makan sebentar saja, pasti tubuh anda bakal lemas dan otak anda tak dapat berfikir dengan jernih.
Tetapi dengan syarat, makanan yang anda konsumsi juga harus sihat, yang benar-benar boleh memberikan manfaat untuk seluruh organ tubuh anda. Tak seperti kesepuluh makanan di bawah ini.
Sebuah kumpulan kajian mengemukakan, sering mengambil makanan-makanan ini boleh membahayakan kesejahteraan anda, bahkan berisiko menyebabkan kematian. Dan inilah 10 makanan beracun itu.
1. Gula
Gula sering dianggap sebagai musuh nombor satu. Gula merupakan alasan paling utama pencetus diabetes serta obesiti. Gula juga ternyata buruk untuk organ hati, pankreas serta system pencernaan. Gula boleh mengganggu system saraf sehingga 50% setiap kali anda memakannya. Namun ingat, tak semua gula berisiko. Gula semula jadi yang ada pada madu serta buah-buahan sangat berfaedah untuk tubuh, bila dimakan dalam jumlah yang wajar.
2. Tepung
Mungkin saja, tepung terlihat tak berisiko, namun waktu masuk ke tubuh anda, pengaruh tepung sama juga dengan gula. Tepung boleh memberi tekanan pada pankreas serta mengakibatkan ketidakseimbangan tahap insulin.
3. Susu
Adakah anda terperanjat mengetahui hal ini? Ya, kita sering disyorkan untuk pengambilan susu supaya tulang kita kuat, namun pakar pemakanan Patrick Holford mengemukakan, seiring bertambahnya usia, kita kehilangan keupayaan untuk memproses laktosa, komponen utama dalam susu. Itu penyebab susu boleh menyebabkan intolerans makanan, kembung, memberikan asid dalam badan serta menyebabkan penyakit keradangan.
4. Makanan cepat saji
Ini adalah makanan yang disediakan dalam masa yang singkat, itulah sebabnya makanan ini sangat buruk untuk tubuh. Terlebih daging yang diproses yang mengandungi natrium serta lemak tepu.
5. Daging diproses.
American Institute for Cancer Research mendapati, pengambilan daging olahan berhubung dengan peningkatan risiko kanser usus besar.
6. Donat
Donat di buat dari bahan-bahan yang tidak sama sekali sihat, seperti gula putih, lemak trans serta tepung. Ini adalah gabungan yang sangat berbahaya, bukan hanya untuk bentuk tubuh namun untuk kesihatan jantung anda juga. Selain itu, pengambilan gula serta lemak trans meningkatkan risiko diabetes serta penyakit jantung secara ketara.
7. Kerepek kentang
Kerepek kentang tinggi bakal lemak serta garam, yang bermaksud mempunyai kandungan natrium dalam jumlah besar. Natrium bertanggung jawab untuk peningkatan tekanan darah dan kadar cholesterol, yang mengakibatkan peningkatan risiko serangan jantung serta strok. Cancer Science magazine menerbitkan suatu kajian pada th. 2005 serta mendedahkan bahawa pengambilan makanan tinggi garam boleh mengakibatkan kanser perut.
8. Soda
Minuman ini tak mengandungi bahan-bahan yang bermanfaat untuk tubuh anda. Serta yang lebih buruk lagi, soda banyak bakal bahan kimia serta gula, yang boleh mengurangkan tahap tambahan dalam organ badan anda. Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention menerbitkan suatu kajian yang tunjukkan bahawa minum soda selama 1 minggu boleh menggandakan bahaya pertumbuhan pankreas.
9. Marjerin
Marjerin adalah lemak yang diproses serta mengandungi lemak trans yg tidak boleh diproses oleh tubuh. Hal ini bakal meningkatkan cholesterol dan mengakibatkan kerosakan pada pembuluh darah.
10. Sup tin
Makanan tin yang banyak bakal garam. Walau sup tin kerap disebut-sebut sebagai makanan yang sihat, sebenarnya makanan ini mengandungi hingga 890 miligram sodium. Ketika tubuh terlampau banyak dimasukkan natrium, hal semacam ini bakal berikan desakan pada jantung serta meningkatkan tekanan darah yang berisiko mengakibatkan serangan jantung.
Sumber: Relationship Digezt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan