Ahad, 31 Januari 2016

REbusan Daun Sukun

TOLONG SEBARKAN !! CUKUP 5 GELAS REBUSAN DAUN SUKUN MAMPU MENYEMBUHKAN PENYAKIT JANTUNG DAN MENCEGAH KANSER

Saat ini, biasanya daun sukun digunakan untuk makanan haiwan. Masih jarang orang yang mengerti manfaat lain dari daun sukun. Walau sebenarnya manfaat daun sukun sendiri sesungguhnya sangat banyak.
Daun sukun mempunyai kandungan kalium, yang sememangnya bermanfaat kerana boleh menghuraikan batu buah pinggang makanya boleh larut dengan mudah dan keluar dari tubuh bersama dengan air kencing. Selain itu, kompaun-kompaun yang berguna didalam daun sukun adalah:
Asam amino esensial
Kalium
Riboflavin (vitamin B2)
Hidrosianat
Asteilcolin
Tannin
Polifenol
Dengan kandungan nutrisi sebanyak ini, sudah pasti manfaat daun sukun tak boleh dipandang ringan. Selain kompaun-kompaun yang dijelaskan diatas, daun sukun juga mempunyai kandungan antioksida.
daun sukun
Manfaat Daun Sukun sebagai Perubatan Tradisional
Sebagai permulaan, daun sukun boleh digunakan untuk menangani masalah kesihatan yang ringan. Contoh penyakit ringan yang boleh sembuh oleh daun sukun adalah:
Merawat Panu, biasanya dipakai di Kepulauan Pasifik.
Merawat sariawan, biasanya digunakan di India dengan cara menghancurkan daun sukun lalu ditempelkan dibagian mulut yang terkena sariawan.
Mengatasi pegal, orang Betawi biasa menggunakan rendaman daun sukun untuk merendam kaki.
Hal diatas hanya sebahagian kecil daripada faedah daun sukun. Kajian terkini telah menunjukkan bahawa daun sukun mempunyai manfaat yang sangat hebat kerana nyatanya boleh mengubati penyakit kronik.
Daun sukun sebagai ubat jantung
Penyakit jantung mempunyai sebab yang bermacam-macam. Tetapi, yang seringkali berlaku iaitu penyakit jantung terjadi lantaran tekanan darah didalam tubuh. Daun sukun boleh mengubatinya melalui cara:
Ambil daun sukun tua yang masih tetap melekat di pokok,
Cuci dengan air bersih,
Jemur daun sampai kering sehingga air tinggal setengahnya,
Rebus daun sukun didalam periuk dengan takaran 5 gelas air.
Rebusan itu selanjutnya ditapis dan hasilnya boleh diminum dengan cara teratur. Ini akan sangat menolong pesakit jantung.
Daun sukun sebagai anti-kanser
Daun sukun mempunyai watak yang dimaksudkan anti-inflamasi atau biasanya dimaksudkan anti radang. Kandungan ini bermanfaat untuk mencegah kanser seawal mungkin. Caranya adalah:
Satu helai daun sukun tua di rebus,
Cuci bersih didalam periuk yang telah di isi 5 gelas air,
Tunggulah sampai mendidih,
Tambah kembali air dengan takaran sama, 5 gelas,
Setelah mendidih, tambahkan semula air sebanyak 5 gelas.
Selepas proses yang berulang-ulang tersebut, saring lah ramuan tersebut. Minum sampai habis.
Daun sukun sebagai ubat penyakit kronik lain
Manfaat daun sukun tidak sekadar terbatas pada hal yang sudah dijelaskan diatas. Ada banyak penyakit-penyakit berat lain yang nyatanya boleh sembuh oleh daun sukun. Sebahagian orang sudah merasakan bahawa penyakit buah pinggang yang sudah lama mereka derita sembuh sesudah meminum ramuan rendaman daun sukun. Selain itu, penyakit hepatitis serta asam urat boleh juga sembuh. Perlu diingat bahawa penyelidik mencadangkan bahawa daun sukun terbaik untuk ubat adalah daun sukun yang sudah tua dan berwarna kecokelatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan