Ahad, 17 Julai 2016

Stroke


Stroke: Pengalaman Nenek Saya Dan Rawatan Berkesan




Arwah nenek saya, Wan, meninggal dunia seminggu selepas perkahwinan saya akibat stroke. Stroke Wan menyebabkan beliau lumpuh di bahagian kiri, tak dapat bercakap dan tak dapat mengurus diri.
Kalau Wan nak makan, perlu bersuap. Itu pun kena makan makanan yang cair sebab kalau makanan yang macam ayam ni, susah nak kunyah.
Nak jalan pun, mula-mula dulu pakai kerusi roda. Tapi berkat kesabaran makcik yang menjaga Wan, Alhamdulillah Wan boleh mula bertongkat.
Sedih bila teringatkan Wan. Asalnya Wan seorang yang sangat peramah dengan semua orang. Sangat ringan mulut. Memang dikenali oleh semua jiran.
Tapi stroke meragut semuanya. Bayangkanlah asal peramah tiba – tiba terpaksa hidup dalam kesunyian sebab tak boleh bercakap.
Stroke ada 2 jenis sebenarnya:
Jenis Pertama
Ischemic (cara sebut: iss-KEE-mik)
Stroke jenis ini berlaku bila salur darah ke otak tersumbat. Salur darah ni tersumbat disebabkan oleh ketulan darah atau bila ada arteri yang mula sempit dipenuhi dengankolesterol dan benda-benda berlemak yang lain yang melekat pada dinding salur darah.
Jenis Kedua
Hemorrhagic (cara sebut: heh-muh-RAH-jik)
Stroke hemorrhagic berlaku sebab salur darah pecah, darah terkeluar dari salur darah dan membunuh sel otak. Salah satu penyebab stroke ini adalah tekanan darah tinggi.
Rawatan untuk stroke biasanya adalah dengan pembedahan untuk keluarkan darah beku.
Tapi ia memakan kos yang sangat tinggi.
Arwah Wan meninggal dunia dalam keadaan masih stroke.
Rawatan Alternatif Stroke
Terbaru saya ternampak perkongsian di dalam group Shaklee GBS tentang ibu kepada seorang ahli group. Ibunya menghidap stroke yang turut melumpuhkan badan dan membuat ibu tersebut tak dapat bercakap.
image
Tapi alhamdulillah biiznillah setelah amalkan Vivix Shaklee, keadaan ibunya hampir pulih.
Saya tak dapat memutar semula masa untuk membantu Wan saya. Tapi saya sangat berharap agar perkongsian ini dapat membantu lebih ramai pesakit stroke untuk pulihmenjalani kehidupan seperti sebelum sakit.
Kos Vivix untuk 2 bulan hanya RM 475. Sayangi insan tersayang. Beri lah peluang untuk mereka menikmati keindahan setiap saat kehidupan.
Anda boleh dapatkan Vivix dengan cara:
Hubungi saya :
Khadeejah Hasmad 
SMS/Whatsapp : 019-477 3457 
Email : deeja.hasmad@gmail.com 
Shaklee ID : 858755
Atau ikuti langkah mudah berikut:
Langkah #1:
Bank in RM 475 + RM 10 (kos pos) ke mana-mana bank berikut atas nama Khadeejah Hasmad :
Maybank 164490176487 atau
CIMB 12260064778520
Langkah #2:
Maklumkan nama, alamat dan no hp ke
SMS /Whatsapp : 019-477 3457
Email : deeja.hasmad@gmail.com
Insya-Allah saya akan poskan menggunakan Poslaju atau Gdex atau CityLink pada hari yang sama jika pembayaran di buat sebelum 12 tengahari. Penghantaran akan mengambil masa 1-3 hari bekerja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan